Vážení a milí rodiče a přátelé naší školky,
Ranní kroužek
S jógou si zahrajeme na lva a uděláme ze sebe užitečný nábytek.
Dobrý den, krásný den, kéž je světlem prozářen, přejem všem.
Skřítek spí, netuší, kdo ho dneska probudí, pohladí.
Vítáme tě krásné ráno, dobrý den, dobrý den,
ať tvé slunce září do všech našich tváří celý den, celý den.
Bumtarata na vrata, máme 4 koťata,
První mňouká, druhé přede, třetí plakat nedovede, čtvrté prská, ocáskem mrská.
Sluníčko už svítí jarně, sněhulák se brání marně.
Je s ním konec. Marná sláva. Pod bříškem ho lechtá tráva.
Semínko dobrý den, jakýs mělo v noci sen?
Zdálo se mi o sluníčku jak mě volá ven.
Ševelí ševelí tráva, semínko už vstává.
Jeden a druhý lísteček, na stráni vyrostl stromeček.
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku kam schováš? Schovám se já pod hrudu, tam já zimu přebudu. Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku kam schováš? Schovám se do javora, tam bude má komora. Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku kam schováš? Schovám se já pod mezu, až přestane, vylezu. Až přestane vyletím, celý svět rozveselím. Půjde dívka na trávu, zazpívám jí nad hlavú. http://www.collegium.cz/noty/
Vyjdi, vyjdi sluníčko, na to naše políčko. Vyjdi, vyjdi sluníčko, dám ti zlaté jablíčko. Vyjdi na ten kopeček, uvidíš pár oveček. A šestého berana, se zlatýma rohama. http://www.collegium.cz/noty/
Běžela liška po ledu, ztratila klíček od medu.
Kdo ho má, ať ho dá, ať se liška nehněvá.
Tipy na činnosti
Pondělí
Otázka: Co se venku změnilo za poslední dny?
Všichni: Popros rodiče o nějaká semínka. Co se u vás najde? Čočka? Slunečnice, dýně, fazole… Zahrajeme si na popelku – stačí trošku:) Rodiče smíchejte trochu semínek a nabídněte mističky, budeme cvičit jemnou motoriku a třídit. Prstíky, lžičkou, pinzetou… čím to jde nejlépe? A čínské hůlky máte?:) Trpělivost a soustředění, kdo se cítí, tak i počítání. P.S.: Mák se nedoporučuje.
Stromci: Které semínko poznáváš? Víš, co z něj vyroste? Nakresli nejprve semínko samotné, potom naklíčené, pak malou rostlinku a pak dospělou rostlinu s dalšími semínky. (rodiče mohou pomoci rozdělením papíru a očíslováním vývoje)
A co takhle vymyslet si vlastní semínko a vlastí rostlinu? Zpracuj stejně.
Úterý
Otázka: Jaké rostlinky jste venku potkali, kromě kytiček? Už jsi někdy jedl klíček?
Všichni: živý salátek
Nejjednodušší je na klíčení asi čočka. Stačí ji propáchnout (to by se mělo za pomoci cedníku povést i našim Semínkům), na noc namočit, vodu pak ráno slít a dát do sklenice. Pak ji cca 3x denně proplachovat (zas úkol, který by děti měly zvládnout). Za 2 – 3 dny máte doma dobrotu skvělou do zeleninových salátů. Ale někdo to rád jí i jen tak. Jestli je vám to málo, kličte rovnou víc semen luštěnin najednou. Podrobnější návod je třeba tu. Jak vám chutnají? A které nejvíc?
Teď už potkáte v lesích patřičně vyrostlý Ptačinec žabinec (mně chutná trochu jako hrášek, jak vám?). Je skvělý do salátů, jen je potřeba ho umět sebrat tak, aby na něm nezůstala žádná hlína a mít čistou nádobu, ve které ho donesete domů. Podobně už prý raší medvědí česnek (ale ten je štiplavý). Jen pozor, ať jej nezaměníte s konvalinkou a ocúnem.
Stromci: herbář jarních rostlin
Víte, co je to herbář? To jsou vylisované rostlinky, které jste potkali. U správného herbáře je dobré kromě jména květinky napsat i den a místo sběru (a tady by se hodila pomoc rodičů). Jak na herbář, aby vám dlouho vydržel, najdete v bodě 4 zde.
Chráněné rostliny netrháme, takže na Sněženky jen zamáváme. Já měla to štěstí a potkala kromě nich ještě Talovín, Krokus a Sedmikrásku. Ale sbírat můžeme i rostlinky, které nekvetou a jsou jen zelené, jako třeba výše zmíněný Ptačinec.
Koho baví online testy, tak tady mám jeden na jarní kytičky – a klidně se radši nejdřív podívejte do nějaké knížky, nebo prohledejte internet, ať to máte dobře .-)
Středa
Otázka: V jakém jídle (ovoci, zelenině) můžeš najít semínka? Dají se jíst?
Všichni: Koukněte, co máte doma za zeleninu a ovoce. Rozkrojte několik různých druhů a hledejte semínka. Z každého druhu pak semínka zvlášť vytřiďte a prohlédněte si je. Jsou semínka malá, velká, nebo něco mezi? Můžete je seřadit podle velikosti. Je semínek hodně nebo málo? Zvládnete přiřadit semínka zpět k ovoci či zelenině, ze kterého jsou?
Stromci: Budete potřebovat nádobu či více nádob. Poznáte se zavázanýma očima nebo pod utěrkou podle hmatu co to je? Vyzkoušejte rýži, čočku, fazole, těstoviny, mouku, ořechy…
Čtvrtek
Otázka: Dnes nám místo otázky skřítek vzkazuje, že si máme společně zacvičit a rozhýbat se. Udělej tedy nějaký veselý pohyb který všichni napodobí. Můžete používat všechny části našeho těla, tzn. hlavu, ruce, nohy, trup…
Všichni: Chybí vám společné školkové vaření a pečení ? Dnes si můžete společně upéct doma čokoládový koláč, který u nás doma měl velký úspěch.
Budete potřebovat koláčovou formu, 185g hladké mouky, 35g kakaa, 1/2 lžička kypřícího prášku, 180g cukru, 4 vejce, celé máslo a 200g hořké čokolády, případně ořechy.
Máslo společně s čokoládou pomalu rozehřejte v kastrůlku. V míse ušlehejte vejce s cukrem a postupně přidejte mouku s prdopečem a kakaem, případně nasekané ořechy. Nakonec vmícháme rozehřátou směs. Těsto nalijeme do vymazané a vysypané koláčové formy a pečeme cca hodinu při 160°C.
Stromci: Vytvořit recept není jen tak. Musí být složený ve správném poměru ingrediencí, tak aby byl nejen dobrý, ale aby měl i správnou hustotu, těsto ani moc neteklo ani nebylo moc tuhé, abychom místo koláče neměli betonovou placku.
Pokus zkouška hustoty: Budeš potřebovat prázdnou lahev, případně trychtýř. 5 polévkových lžic medu, 5 polévkových lžic vody, 5 polévkových lžic oleje, malý kámen, 3 suché těstoviny (např. písmenka), pár zrnek rýže, rozinku, útržek papíru, plastovou kancelářsou sponku.
Jak to funguje: Nejdříve postupně nalej do láhve vodu, olej a med. Pak počkej pár minut a pozoruj, co se bude dít. Potom vhoď opatrně do lahve směs malých předmětů a pozoruj, co se bude dít.
Co se stane ? A proč ?
Po pár minutách se med usadí na dně láhve. Nad ním se vytvoří vrstva vody a úplně nahoře bude vrstva oleje. Protože voda a olej se nesmíchají, olej má nižší hustotu než voda, je tedy lehčí a plave nahoře. Med klesne dolů, protože má největší hustotu a je tedy nejtěžší. Různé malé předměty klesnou v lahvi do různých hloubek v závislosti na jejich hustotě. Například kamínek klesne na dno, zatímco papír plave nahoře na oleji a zdá se , že sponka nebo rozinka, těstoviny a rýže se vznášejí ..
.. No a aby nepřišel olej a med na zmar, vysbírejte pokusné předměty a upečte koláč číslo 2 ))) třeba tento.
Tip
Najděte si doma čistý sešit bez linek, nebo papír (pokud je nepoztracíte a nakonec sešijete), pastelky a barvy a půlhodinku času odpoledne. Začněte si dnes kreslit (písmena tam ale taky být můžou) lockdownovy deník. Mělo by v něm být – co vás dneska potěšilo, překvapilo, co jste zažili. Prostě deník. A zítra další stranu. A pozítří třetí. A tak dál.
A na konci si je ukážeme a třeba si i povyprávíme o tom, co jsme zažili. Co říkáte? Jdete do toho?
S přáním zdraví všem a pokud možno pohody,
Helena, Katka, Táňa a Vítek